OTWIERAMY MAGAZYN: WYPOSAŻENIE

Uruchamiając magazyn dobrego przygotowania wymaga nie tylko wybór obiektu, ale także jego wyposażenia. I chociaż kwestie magazynu negocjujemy z jego zarządcą, a wyposażenia z jego producentami, ważne jest by traktować je jako spójną całość. Jeżeli rozważamy regały paletowe, maksymalnie wykorzystując wysokość obiektu, koniecznie trzeba sprawdzić, czy w linii regałów nie wypada oświetlenie, które będzie trzeba przesunąć nad przyszłe korytarze. Takie prace przed podpisaniem umowy będą jedynie kolejnymi działaniami adaptacyjnymi po stronie właściciela obiektu, natomiast po podpisaniu umowy mogą się stać dodatkową i kosztowną usługą remontową.

wózki widłowe, regały

Infrastruktura magazynowa

W kwestii samego wyposażenia jest ono oczywiście pochodną rodzaju prowadzonej działalności, produktu, sposobu jego składowania i manipulacji. Nieważne jednak co będziemy potrzebować, w przypadku nowych regałów, wózków, czy też innych bardziej wartościowych elementów wyposażenia nic nie dostaniemy od ręki. W ofertach mogą padać różne terminy, jednak na krócej niż trzy miesiące nie można liczyć. Do tego zawsze będzie opóźnienie. Nie można zatem najpierw szukać magazynu, a potem myśleć nad jego wyposażeniem – chyba że zmiana magazynu wymuszona jest sytuacją jakiej firma się spodziewa za kilka miesięcy. Najczęściej jednak magazynu szuka się, gdy obecny już teraz „dusi” działalność firmy i każdy miesiąc jest na wagę złota. Sposobem na skrócenie tego czasu może być sprzęt używany. W przypadku wózków nie jest to trudne, każdy producent posiada w swojej ofercie wózki po wynajmie terminowym (tutaj też zawsze przy zakupie nowego, można wymusić na dostawcy wózek przedkontraktowy, który będzie nam służył do czasu dostarczenia naszego). W Polsce coraz większa jest też oferta używanych regałów. Niestety im bardziej specyficzne regały potrzebujemy, tym trudniej będzie nam je znaleźć. Może się także okazać, iż regały są, ale na rynku nie można już swobodnie nabyć do nich elementów, co w przyszłości uniemożliwi ich rozbudowę, czy po prostu naprawę. Taką ofertę po prostu trzeba bardziej dokładnie przeanalizować, niż tylko sprawdzić cenę i termin.

Na etapie planowania magazynu na pewno wiemy już nie tylko co chcemy, aby się w nim znalazło, ale także gdzie. To kolejny krok, któremu warto poświęcić trochę więcej czasu. Jeżeli jesteśmy już na etapie finalizacji umowy z właścicielem obiektu, znamy jego planowane wyposażenie, możemy je szczegółowo nanieść na plan magazynu. Jest to o tyle ważne, że dzięki temu możemy sprawdzić planowane ciągi komunikacyjne, czy nie kolidują one z infrastruktura, czy we właściwych miejscach są lub zaplanowaliśmy gniazda komputerowe, gniazda zasilania, przestrzeń na prostownik do wózka. Możemy także zweryfikować, czy np. przestrzeń, która aktualnie okazuje się być pusta, da się łatwo w przyszłości zagospodarować i scalić z resztą magazynu. Znowu się powtórzę, ale lepiej sprawdzić dwa razy, by wszystkie zmiany wprowadzić na etapie adaptacji, niż później poprawiać, szczególnie przy funkcjonującym już magazynie.

Na pewno planując przestrzeń magazynową trzeba zwrócić uwagę na przepisy BHP. Najlepszym  źródłem tutaj będzie specjalista ds. BHP zatrudniony w firmie i to z nim należy wszystko konsultować. Z podstaw trzeba pamiętać o wydzieleniu przestrzeni na ładowanie wózka, dostępie do infrastruktury gaśniczej, ciągach komunikacyjnych wyłączonych z pracy wózka – które zresztą będzie później trzeba wymalować.

Uruchomienie, czy zmiana magazynu jest działaniem wielowątkowym, którego nie można opisać prostym schematem następujących po sobie strzałek. Tutaj tak naprawdę wszystko musi się odbywać w tym samym czasie. Poszukując magazyn musimy już wiedzieć, w co będziemy chcieli go wyposażyć, by podczas prezentacji, oczami wyobraźni dostrzec przewagi oglądanego obiektu nad wszystkimi pozostałymi. Z kolei to jak go wyposażymy musi być kompromisem naszych potrzeb, naszych możliwości, adaptowanej przestrzeni, dostępnych ofert, obowiązujących przepisów i perspektyw na przyszłość. Tylko tak szerokie podejście daje szanse na szybki i względnie sprawny przebieg tego projektu. Względnie sprawny, ponieważ jeżeli nie my sami, to ktoś z naszych dostawców na pewno nam go skomplikuje.

Ten artykuł ma swój początek w OTWIERAMY MAGAZYN: WYNAJEM

Zobacz także:

Rafał Szcześniewski

Manager Logistyki z wieloletnim doświadczeniem w zarządzaniu łańcuchem dostaw, gospodarką magazynową, logistyką i dystrybucją. Założyciel dla-logistyka.pl

2 thoughts on “OTWIERAMY MAGAZYN: WYPOSAŻENIE

  1. technicznie says:

    Idea strony bardzo ciekawa, prosta forma, co również mi odpowiada, ale jak osoba pisząca artykułu do gazety może zapomnieć o wyjustowaniu, przenoszeniu „ogonków” na początek kolejnej linijki. Przepraszam, ale to bardzo rażące i rzucające się w oczy. Co do treści- luźne przemyślenie, mało konkretów, ale pewnie tego należy szukać w case-study. Pozdrawiam :)

    • Rafał Szcześniewski says:

      formatowanie tekstu nie jest kwestią przypadku 😉 wyjustowany może ładnie wygląda, ale gorzej się czyta…
      z kolei co do treści, zachęcam do zadawania konkretnych pytań, postaram się na nie wszystkie odpowiedzieć, czy to w komentarzach, na maila lub po prostu w tekście. Tutaj nie ma tajemnic :)

Comments are closed.